EF.n kielimatkalla, Malta

LA PLAYA! MALTA ST'JULIANS 27.6-17.7.2012

Week 1

Day 1 Wednesday Kentällä tavattiin porukka klo 4.35 ensin kuullen huonot uutiset: Maltalla on vain hiukan yli +30 astetta lämmintä eikä pilven pilveä, lohdutukseksi kerrottiin että lämpötila kyllä nousee. 6.35 lento frankfurttiin, 11.55 Malta. Kentältä suunnattiin st'julinssiin josta isäntäperheet tulivat hakemaan meidät. Lourdes (meidän host) kysyi ekaks että ollaanko väsyneitä/nälkäsiä/kuumissaan... ratkaisuna oli että suihkun kautta nukkumaan ja siitä syömään ja illan town walkiin. Kelpas. Kämppä on mainio, meillä on oma vessa, keittiö, parveke ja muut sellaset! Ei valittamista. Town walkissa meille näytettiin olennaisimmat paikat ja tavat kulkea.

Day 2 Thursday  Aamu lähti käyntiin lähtötasotestillä (HELPPO) ja sen jälkeen käteen nappastiin EF Passport. Sinne kirjotettiin 3 tavoitetta reissun suhteen 1. Haluan oppia puhumaan smalltalkkia ... eehhhehe 2.Oppia joka päivä uusia sanoja ja ottaa ne mukaan puheeseen 3. kirjoittaa päiväkirjaa englanniksi. Koulun jälkeen suunnattiin EF loundgelle jossa tavattiin ekaa kertaa resorttilaiset. Ilta meni BBQ juhlissa jossa oli mukana pieni tulishow by liiderit.

Day 3 Friday (public holinay) Colden bay! Siis rannalla oltiin koko päivä ja suurin osa palo ainakin osittain, kukaan ei sentään tullu kirkkaanpunasena pois! Aikaa tapettiin pelaamalla korttia. Illalla oli vuorossa EF Arena, missä kisattiin ruotsalaisia vastaan pienissä joukkueissa. Lajeina mm. perunankanto lusikalla, kottikärry kävely ja säkkihyppely.

Day 4 Saturday Comino! Cominoon mentiin isolla paatilla, matka ihasteltiin kristallinkirkasta ihanan turkoosia vettä! Kävin siellä nopean pikkuveneen kyydissä hurjastelemassa ja kattomassa tippukiviluolia. Tykkäsin ja vauhdin tuoma viileys oli nannaa... Meressä oli paljon meduusoja jotko poltti myös yhtä miun kavereista. Onneks ei ollu mikään tappava lajike. Takasintulomatkalla pelattiin lisää korttia. Parasta oli huomata kuin meistä muodostuu yks yhteinen porukka hostilaisten kans!

Day 5 Sunday Mentiin markkinoille ja sieltäkin löydettiin ittemme pelaamasta kortteilla. Siitä tuli tapa. Rannalta löydettiin rapuja! Illalla tuli Espanja - Italia jalkapallofinaali joka aiheutti täällä suuren mylläkän! Bussit ei kulkenu, autot kaahas viel hullummin ku tavallisesti ja torvet soi. Espanjanlipun kans oli kyllä kivaa juosta ympäriinsä... peri italiaslaista katto meitä kyllä vähän murhaavasti.

Week 2

Day 6 Monday Iltapäiväkoulua ja ihanat liiderit niin saatiin nukkua koko aamu. Meille luvattiin että EF bussi tulee hakemaan meidät kouluun niin kappas kappas ei tullutkaan. Myöhästyttiin siis. No koululla ilkoseni huomasin olevani ryhmässä 4 (5 on paras). Illalla oli EF karaoke ja olin varma et siellä tulis olemaan ihan hirveetä (Siis inhoan karaokee.) mutta siellä oliki ihan kivaa. Tosin karkasin paikanpäältä heti kun siihen ilmeni tilaisuus.

Day 7 Tuesday Aamusta meillä olikin sitte Photo Scavering hunt missä piti kuvata oma ryhmänsä esim keltasen auton, vanhan maltalaisen miehen ja hyönteisen kanssa. Sen jälkeen jäi aikaa uida --> kouluun. Koulussa esitettiin julkkiksia ja kirjotettiin leffa-arvostelut. Ilta vierähti suklaakakun ja mäkkärin merkeissä.

Days 8 & 9 Wednesday & Thursday Aamut meni ostarilla ja EF loundgen välillä, kouloussa käsiteltiin urheilua, psykologiaa ja psykologisia testejä. Illalla oltiin EF diskoissa. Tää on yks asia mikä mättää: diskon jo jaettu kahteen osaa 17+ ja 16- toisinsanoen itse "pääsin" "aikuisten" diskoon kun kaikki kaverini menivät "lasten" diskoon. Isojen disko ei nyt muutenkaan ole juuri kovin suuressa suosiossa: se on pieni, ilman pöytiä etc.. mutta ainakin siellä on hyvä ilmastointi ja saat itse välita soimaan suosikkibiisisi!

Day 10 Friday SLIEMA mikä tarkottaa aamushoppailua. Myönnetään miullekkin tarttu pari ostosta mukaan.. ostarilla herkuteltiin suuren suuret kanelipullat ja kahvia. Matkalla koululle EF.n tilaama bussi lahos joten myöhästyttiin koulusta _taas_. Aiheena tosin jatkettiin psykologiaa. Tunnit menee lähinä leikkien ja testien tekemisessä jotka ovat myös leikkimielisiä... Illalla bussit ei enää kulkenu meijän kotikaupunkiin Birkirkaraan (B'kara on sama asia) joten jouduttiin bussilla Vallettaan (pääkaupunki ja kaukana..) joten soitettiin sitten taksi hakemaan. Tutustuttiin ainakin öiseen bussiasemaan huolella.

Day 11 Saturday VALLETTA ja 4 tuntia aikaa shoppailla. Voitte kuvitella että tuli taas osteltua kaikenlaista. Illalla oli MEGA partyt kipparikallen kylässä ja tuli sen verran reivattua että enää ei tee hetkeen mieli. Jäi ihan mahtavat muistot! Suosittelen tätä reissua jokaiselle.. varautukaa vaan lähtiessä odottamaan ja rynnikää heti kun mahdollista tanssilavalle tai jäätte kaikesta paitsi. Tähän mennessä parhaat bileet täällä.

Day 12 Sunday PARADISE DAY eli täydellsitä auringonpalvontaa rannalla. Mie vietin aikani kuitenkin varjossa kirjotellen postikortteja. Miulle nous kuume sen päivän aikana ja mukana tuli ihanan oksettavan huippaava olo. Illalla sitten missasin foam partyt eli vaahtobileet kun jäin istuman mäkkäriin ja natustelemaan kananuketteja... ja kyllä, suomessa olen käynyt viimeeksi mäkkärissä 4 vuotta sitten? Täällä suunnilleen jokapäivä vähintään katsomassa kun joku muu syö.

Week 3

Day 13 Monday Aamukoulu, ah niin ihana! No kirjotettiin _tasan_ 100 sanaa pitkä (siis lyhyt) tarina, joka kertoi pienestä pojasta Micestä joka haaveilee jäätelönvalmistajan ammatista ja tämän reissusta jäätelökioskille. Meidän oli pakko lukea tarina tunnilla ääneen kun se oli niin suloinen... Koulun jälkeen otettiin ryhmäkuva. Muut jäi illaks vielä karaokeilemaan, tosin ite olin kuumeessa niin jäin illaksi kotiin nukkumaan. Oli kyllä NIIN ihana nukkua kerrankin kokonaiset yö-unet!

Day 14 Tuesday Aamusta käännettiin Paula lehmä vanukas laulu englanniksi (tunnette sen varmaankin?) ja laulettiin se koko luokan kuullen. Siinä oli itse kullakin naurussa pidättelemistä. Tehtiin myös meidän projektia. Huomattiin kanssa että bussikuskit voi ohittaa koko kaupungin reitistään ja vajaan tunnin matka perille voi sen takia kestää yli kaksikin tuntia.. Illalla EF DISCO! (HUIJAUSTA! Kuva on miun ottama kyllä, mutta viime keväältä! Pilviä tavattiin vasta lähtöpäivänä ja nekin olivat maailman pienimpiä..)

Day 15 Wednesday M'DINA Taas kerran myöhästyttiin koulusta -hups! No siitä ei onneks oo kukaan moksiskaan. Koulun jälkeen mentiin bussilla M'dinaan kattelemaan linnaa ja sen muureja. Täytyy myöntää että näkymät ei ollu kovin huonot, puoli saarta ja horisonttia niin pitkälle kun oma silmä kantoi. Bongailtiin, tai ainakin yritettiin löytää meidän kämpät sieltä ylhäältä tähyillen. Meijän kurssilaisista niin monella oli/on synttärit täällä niin illalla viettettiin suuret synttäripartyt!

Day 16 Thursday Koulussa puhuttiin tulevaisuudesta ja värkättiin CV.t maltan tyyliin elikkä lähinnä kerrottiin 2 lauseella miksi haluttaisiin kyseinen työpaikka ja se siitä. Tunnilla vähitellen on ystävystynyt ulkomaalaistenkin kanssa. Harmittavan vähän, helposti tunnilla keskustelee omalla kielellään yms. Muutenkin koulupäivät oli lyhyet ja paljon tekemistä. Illalla päästiin ajamaan karttinkia ja se oli NIIN kivaa vaikka ne autot oli surkeempia mitä olin koskaan nähnyt. Ei se menoa hidastanu.. tai nimenomaan hidasti mutta yhtä hauskaa oli!

Day 17 SUMMERANZA ja muutenkin ihan mieletön päivä. Koulussa oli maailman helpoin loppukoe. Sen jälkeen suunnattiin vähän vesiurheilemaan nimittäin banaaniveneajelulle ja liitovarjoiluun! Banaaniveneessä onnistuin hakkaamaan jalkaani mojovan mustelman ja liitovarjoilu otti mahanpohjasta kun tajus että mie oon nyt tässä ilmassa ihan vaan kankaanpalan varassa mutta molemmista nautin ihan täysillä! Ei NERVOssakaan ollu valittamista.

Day 18 WATR PARK Aamu tosiaanki vietettiin vesipuistossa nautiskellen! Aurinkoa, vesiliukumäkiä, löhöilyä... Suolainen kloorivesi ei kuitenkaan ollut se miun suosikkihomma kun sain sitä silmiin - nenään- keuhkoon - poskionteloihin....! Sitten St Julianssiin shoppailemaan (vaihteeks). Illaks mentiin sittenb leffaan kattomaan What to Expect When you're expecting. Ja oli hyvä, suosittelen.

Day 19 FAREWELL Aamusta käytiin tuliaisostoksilla Birkirkarassa ja sen jälkeen suunnattiin ottamaan vielä viimesiä arskoja Beach clubille. Sieltä lähettii kuitenki jo ajoissa pois kotiin pakkaamaan ja laittautumaan viimeistä iltaa koko porukan kanssa (siis viimeistä iltaa resorttien kanssa). Ennen farewelliä mentiin LOVE-patsaille ottamaan valokuvia. Illallistettiin paparazzi ravintolassa ja oli NAM !

Day 20 Aamulla nukuttiin pitkään ja pakkailtiin. Koulussa saatiin todistukset ja arvosanaksi sain B2 joka taitaa olla kolmanneksi paras? Saatiin myös ihanat EF valmistujaishatut! Käytiin isäntäperheessä syömässä ja annettiin lahjat suomesta kiitokseksi. Pakattiin loppuun ja valmistauduttiin viimeiseen iltaan. Kieltämättä oli aika haikee fiilis! Ilta vietettiin rantsussa istuen ja huipentui keskiyöllä Birkirkaran mäkkäriin.

Day 21 Hyvästit Maltalle, paikalliselle liiderille Martinalle, auringolle, isäntäperheelle ja muulle ihanalle. Vaihto Frankfurtissa ja muutenkin lennot kulu mielettömän nopeesti! Sitten tuli lentokentällä hyvästien aika ja aika paljon sai tehdä töitä että kyyneleitä ei tullu poskille... Luv U all hostit, C U soon! Ja Malta !

Vois sanoa muutomia kuukausia kielimatkan jälkeen että on hurja ikävä! Kielikurssikaverini oli tehnyt videon meidän reissusta, ei mikään lyhyimmän puoleinen mutta jos tahdotte kurkistella niin -->
Oon ollu sitten tosi pro välttelemään kameraa, poitsit sille joka miut bongaa, paitsi tuosta alotuskuvasta... huivipäässä puol reissua, nättiä kyllä joo :DD

1. hei mulla oli sitä et ku oon ite menossa kielimatkalle ens kesänä, oon tosiaan vähän nuorempi, mutta eiköhän se oo sinänsä samanlainen kurssi(?) Oon ite menossa tonne resorttiin nii tiedätkö sä mitään siitä et täytyyks siellä olla melkeen aina tai et onks siinä mitään vapaa-aikaa sit, kelailin vaan tässä et kannattaako sittenkin mennä isäntäperheeseen nyt kun sen vielä voi vaihtaa et annetaanko siellä isäntäperheissä olla ns vapaammin, ite halusin tosiaan resorttiin siks että saisin sieltä niiku ulkomailtakin paljon kavereita. sori ku tää on niin pitkä mutta sit kans että pitikö noissa isäntäperheissä osallistua kaikkeen samaan ohjelmaan ku noissa resorteissa, kiitos paljon jos vastaat ois paljon avuks!:)

1. Isäntäperheessa saa olla vapaammin (riippuu tietysti perheestä). Resortissa on tiukat kotiintuloajat yms, mutta vapaata aikaa varmasti jää molemmissa.

2. oliksie international vai classic kurssilla? :)